MAGIC CLASSROOM

Strojárenská 3, Košice 18. 9. 2021 / 18.00 hod.

Účinkujúci: Teatro PÁRNOKALO Slovakia a mladí kolegovia
Scenár, dramaturgia a réžia: Dominika Badžová a František Balog
18. 9. 2021 / 18.00 hod.
Strojárenská 3, Košice

O projekte

Predstavenie je výsledkom dvojmesačnej rezidencie Dominiky Badžovej a Františka Baloga v rámci projektu Po stopách Kala Danta, ktorého zámerom bolo prepájať umelcov s miestnymi rómskymi komunitami s cieľom poskytnúť priestor na vzájomnú inšpiráciu, zdieľanie poznatkov, rozvoj dôvery, tvorivosti a predstavivosti. Projekt bol pomenovaný podľa hlavnej postavy rómskej tradičnej rozprávky, Kala Danta, chlapca, ktorý cestuje po mnohých svetoch poháňaný smädom po poznaní. Hlavným zámerom projektu Dominiky a Františka bolo prostredníctvom dialógu s mladými rómskymi účastníkmi a účastníčkami workshopov rozvíjať ich „netušený talent“ v tvorivom herecko – divadelnom umení a v literárnej tvorivosti. Snahou série tvorivých a motivačných workshopov bolo taktiež prispieť k rozvoju ich sebarealizácie, integrity a poskytnutiu nových príležitostí.

O autorke a autorovi

Dominika Badžová – študentka DF VŠMU a redaktorka RTVS

Dominiku vychovala len mamka, otec ju a jej mladšiu sestru Gabiku opustil, keď začali chodiť do škôlky.
„Moje detstvo bola jedna veľká improvizácia. Vždy som musela byť v strehu, nič ma nemohlo prekvapiť. Vždy som sa snažila mať záložný plán a tak je do až dodnes.“ Hovorí Badžová v rozhovore pre Romano Nevo ľil. Na základnej škole spolu so spolužiakmi museli čeliť rôznym prekážkam, pretože boli v segregovanej triede. „Nikdy nezabudnem na to, že učiteľka šla ďalej s učivom len vtedy, ak ho ovládali všetci. Moje detstvo sa zmenilo až príchodom na Konzervatórium.“ RNĽ
Dominika študovala hudobno- dramatické umenie, jej vzorom bol jej učiteľ herectva Braňo Bajus. Ten ju motivoval k práci. „Pamätám sa na to, ako mi Braňo vždy požičal nejakú knihu o herectve a divadle. Neskôr sme o tých témach viedli dlhé rozhovory, veľa to pre mňa znamenalo, preto sa so mnou doma nemal kto rozprávať o škole.“ Napriek všetkému sa Dominika nevzdala svojho sna. Momentálne študuje na Vysokej škole múzických umení v Bratislave odbor Vedy o umení a kultúre, je autorkou dramatického textu E čercheň pro drom, externe spolupracuje s RTVS, kde sa podieľa na tvorbe rómskeho vysielania v rozhlase a televízii. V divadle Teatro PárnoKalo Slovakia pôsobí ako umelecká šéfka.

Divadlo pre ňu znamená:
„Myslím, že si Rómovia urobili divadlo z celého sveta. Môžeme od seba byť ďaleko, naše duše sa navzájom cítia a sú spolu. Keď cestujem do nejakej cudzej krajiny, necítim, že som sama. Viem, že tam stretnem mojich ľudí, Rómov, ktorí mi dajú pocit domova. A to pre mňa znamená divadlo.“

František Balog – herec a režisér


František prežil svoje detstvo v deckom domove Slon v Šarišských Michaľanoch.
„Môj život v detskom domove Slon bolo jedno veľké dobrodružstvo. Objavili vo mne spevácky talent, vďaka čomu sa moje detstvo zmenilo na jedno veľké cestovanie za vystúpeniami. Okrem toho som sa zúčastňoval aj bežných vecí, hral som napríklad futbal. V každom prípade by som mohol o svojom peknom detstve napísať knihu,“ spomína na svoje detstvo v rozhovore pre ereport.sk. Františka motivovala k vzdelaniu a umeleckej činnosti pani riaditeľka Eva Džodlová. Motivácia je niečo, čo potrebuje každý z nás. Avšak deti z detských domovov, či ľudia zo sociálne znevýhodneného prostredia potrebujú o mnoho väčšiu pozornosť, než tí, ktorí majú svojich rodičov pri sebe. Napriek prekážkam sa František nevzdal svojich cieľov a dnes je z neho profesionálny herec. Pôsobí v Štátnom Divadle v Košiciach. Vedie občianske združenie Divadlo Actor pod Vežou v Košiciach, kde si sám režíruje inscenácie. Je autorom niekoľkých dramatických textov. Jedným z nich je monodráma Róm z perinky alebo Enter the Majority. Okrem iného participuje na rôznych projektoch v oblasti divadla. Je riaditeľom začínajúceho divadla Teatro PárnoKalo Slovakia.

Divadlo pre neho znamená:
„Divadlo je pre mňa akoby zrkadlo spoločnosti. Odráža jej skutočnú realitu. Baví ma na tom to, že cez akýkoľvek žáner, postavu, text môžem ako herec vysloviť pravdu tu a teraz. Milujem divákov, milujem divadlo, milujem sa hrať. A divadlo je hranie naživo pred divákmi. Akurát, že tu si hráme na svojom vlastnom hudobnom nástroji a tým sme my herci a naše telo.“ 9em.sk

O východiskách
Už na začiatku projektu sme vedeli, že budeme pracovať s mládežníkmi a mládežníčkami z Luníka 9, s deťmi z Dorky, n. o. medzi tým sa k nám pridali aj dievčatá z občianskeho združenia PAĽIKERAV. Naša dvojmesačná rezidencia sa skladala z niekoľkých častí. V prvej fáze sme sa zamerali na osobnostnú stránku účastníkov a účastníčok. Snažili sme sa pochopiť ich myslenie, je však pravdou, že oni učili nás, pochopiť ich svet. My sme ich len viedli k cieľu, ktorý sme si určili na začiatku. Oni samy nám ponúkali svoje príbehy a situácie, ktoré prežili. My sme sa snažili pracovať s týmito výpoveďami a využili ich ako východisko v tvorbe dramatického textu a štruktúry inscenácie. Našim cieľom bolo, aby sme im umožnili hovoriť o sebe cez umenie. Ďalšia fáza sa skladala zo skúšobného procesu, kde bola potrebná väčšia disciplína, ale najmä sústredenosť účastníkov a účastníčok. Inscenácia Magic Classroom vznikla intuitívne, cez pocity a myšlienky. To o čom sme si navzájom hovorili, počuli a vnímali ako podstatu, sme neskôr preniesli na javisko prirodzenou cestou bez prerušenia akejkoľvek hranice.

O inscenácii
Vážené učiteľky a učitelia, videli ste sa niekedy v „zrkadle“? (…) V našej inscenácii Magic Classroom sme sa zamerali na vzťah medzi učiteľkou a žiakmi. Čerpali sme z výpovedí účinkujúcich a z našich skúseností, ktoré sme načerpali na základnej škole. Často si kladieme otázky, ako to učiteľky, učitelia zvládajú v škole s rómskymi deťmi a opačne. V našom predstavení cez humorné situácie otvárame témy, ktoré sú v spoločnosti aktuálne. Rómovia a Rómky často prezentujú názor, že na sebe musia pracovať o mnoho viac ako ostatná časť spoločnosti. Niektorí zas hovoria o porozumení a akceptácii. Iní zas bojujú s predsudkami a stereotypmi. Ľudia sa voči témam spojenými s národnostnými menšinami tvária neutrálne. Otvárame témy, kladieme otázky, ale neodpovedáme na ne. Našim cieľom je, aby diváci začali analyticky myslieť.
Buletin: Dominika Badžová

Rezidenčný projekt vznikol z iniciatívy KAIR Košice Artist in Residence, tranzit.sk a Ota Hudeca a je realizovaný v spolupráci s ETP Slovakia. Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt je podporený aj organizáciou K13 – Košické kultúrne centrá.